Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2013

Η τροπολογία που "βύθισε" τα υποβρύχια και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Γράφει ο

Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος*



“H τροπολογία ταφόπλακα έβαλε λουκέτο στα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας απάλλαξε την πρώην ιδιοκτήτρια γερμανική εταιρεία από κάθε μελλοντικό φορολογικό έλεγχο και άφησε να σαπίζουν Υποβρύχια αξίας εκατομμυρίων ευρώ»

Στις 4 Νοεμβρίου 2010 δημοσιεύτηκε ο Νόμος 3892/2010 για την Ηλεκτρονική καταχώριση και εκτέλεση ιατρικών συνταγών στον οποίο υπάρχει ένα άσχετο με το θέμα του νόμου άρθρο αλλά πολύ σχετικό με τον Νόμο 3885/2010 (νόμος Βενιζέλου) επειδή τροποποιεί τον Νόμο -Διεθνή Σύμβαση που αφορά το μέλλον των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε και τα προγράμματα των υποβρυχίων του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.

Βάσει της συγκεκριμένης τροπολογίας (άρθρο 10 παρ.4α ) ενσωματώνεται στο κείμενο της κυρωθείσας Διεθνούς Σύμβασης (Ν.3885/2010 ) η διενεργηθείσα στις 20-10-2010 δήλωση της Abu Dhabi Μar, η οποία υποδεικνύει την μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στην Privinvest Shipbuilding SARL ιδιοκτησίας Σάφα.

Η συγκεκριμένη τροπολογία αποτελεί μια πρωτοφανή υποβάθμιση της Βουλής για λόγους τυπικούς αλλά και ουσιαστικούς. Σε ότι αφορά το νομικό κομμάτι ο Κανονισμός της Βουλής (Άρθρο 112) είναι σαφής: Η Βουλή εγκρίνει ή απορρίπτει τα νομοσχέδια και τις προτάσεις νόμων που κυρώνουν διεθνείς συμβάσεις χωρίς μεταβολές των περιεχομένων τους .

Στις 4 Νοεμβρίου 2010 η τότε Κυβέρνηση πέρασε μια τροπολογία, η οποία άλλαξε το περιεχόμενο μιας διεθνούς σύμβασης, κατά τρόπο που αντιβαίνει στον Κανονισμό της Βουλής.

Σε ότι αφορά την ουσία λειτουργίας των ναυπηγείων η Σύμβαση μεταβίβασης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά συνάφθηκε βάσει της εκτίμησης από την εταιρεία Lazard πως η Abu Dhabi Mar συγκεκριμένα αποτελεί αξιόπιστο αντισυμβαλλόμενο. Με την τροπολογία περνά η ιδιοκτησία στην Privinvest Shipbuilding SARL(Σάφα) η οποία μπορεί να είναι συνδεδεμένη με την Abu Dhabi Mar, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αυτομάτως πως η Privinvest Shipbuilding SARL και η Abu Dhabi Mar διαθέτουν την ίδια αξιοπιστία, καθώς σύμφωνα με τον Ν. 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών (Άρθρο 106) ως "συνδεδεμένες" θεωρούνται δύο επιχειρήσεις, όταν η μια διαθέτει τουλάχιστον 20% του μετοχικού κεφαλαίου της άλλης.


Η τροπολογία αυτή, δεν αναφέρει πουθενά την ακριβή συμμετοχή της Abu Dhabi Mar στην Privinvest Shipbuilding ούτε στοιχειοθετεί  πουθενά τις επιχειρηματικές προοπτικές της δεύτερης. Επιπλέον μπορεί η Σύμβαση να προβλέπει τη δυνατότητα μεταβίβασης των μετοχών των Ναυπηγείων σε συνδεδεμένη επιχείρηση της Abu Dhabi Mar αλλά αυτή η δυνατότητα δεν συμπεριλαμβάνει εξωχώριες εταιρείες ούτε συνάγεται ότι μπορεί να γίνει αυτόματα πριν δηλαδή η Abu Dhabi Mar πάρει στα χέρια της το πλήρες πακέτο των μετοχών. Επομένως, η “δήλωση” αυτή, στο βαθμό που ενσωματώνεται ως τροπολογία στο Ν. 3885/2010, μετάβαλε ουσιωδώς την κυρωθείσα διεθνή σύμβαση και έθεσε σε κίνδυνο τα συμφέροντα των Ναυπηγείων και του ελληνικού δημοσίου γενικότερα.


Εκτός από το νομικό πρόβλημα της τροπολογίας τα συγκεκριμένα υποβρύχια χωρίς Ναυπηγεία και συγκεκριμένες Γερμανικές εταιρείες δεν μπορούν να ολοκληρωθούν τόσο για κατασκευαστικούς όσο και για νομικούς λόγους. Την ισχυρή γερμανική παρεμβολή στο πρόγραμμα γνώριζε η ιδιοκτησία Σάφα όταν πέρασαν στην κυριότητα της τα ναυπηγεία για αυτό ακριβώς τον λόγο και τον Μάιο του 2011 ζήτησε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τη διακοπή των πληρωμών ώστε να επαναδιαπραγματευθεί τη σύμβαση υποκατασκευής ΕΝΑΕ – TKMS/HDW, η οποία όχι απλώς ήταν ετεροβαρής αλλά μετέφερε και τις εγγυήσεις καλής λειτουργίας των υποβρυχίων αποκλειστικά στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ.


Στην ίδια τροπολογία άρθρο 10 και σε άλλη παράγραφο (4β) αναφέρεται ότι ο φορολογικός έλεγχος βάσει του οποίου κλείνουν δεσμευτικά όλα τα ανέλεγκτα ή δυνητικά υπαγόμενα σε επανέλεγχο οικονομικά έτη της γερμανικής εταιρείας είναι εκείνος που διενεργήθηκε από το ΔΕΚ Αθηνών και ολοκληρώθηκε στις 21-10-2010.


Δηλαδή για ότι τυχόν παρανομίες και φορολογικές παραβάσεις που βρέθηκαν ή θα βρεθούν στο μέλλον η γερμανική εταιρεία δεν θα πληρώσει ούτε ένα ευρώ.

Τον Ιούνιο του 2010 γίνεται έγγραφη καταγγελία στο ΣΔΟΕ με αριθμο πρωτοκόλλου 2058 για μίζες στελεχών της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών που ασχολούνται με εξοπλιστικά και αντισταθμιστικα ωφελήματα. Την ίδια χρονική περίοδο είναι σε εξέλιξη δυο εισαγγελικές έρευνες για την προμήθεια των υποβρυχίων που παρήγγειλε η Ελλάδα στην Γερμανία Η μια από την εισαγγελία του Μονάχου και η άλλη από την εισαγγελία των Αθηνών. Στις εισαγγελικές έρευνες στην Αθήνα συνδράμει το ΣΔΟΕ το όποιο παίρνει εντολή για έρευνα στα Ναυπηγεία.

Η από 18 Μαρτίου 2011 πορισματική αναφορά του ΣΔΟΕ έδειξε εκτός των άλλων πως η γερμανική εταιρεία δεν είχε περιοριστεί μόνο σε μίζες σε πολιτικά και μη πρόσωπα άλλα έκλεβε το ελληνικό δημόσιο με πρωτοφανείς τρόπους. Έκοβε πιστωτικά τιμολόγια σε εταιρίες που είχε κόψει πριν χρεωστικά. Αυτός ο πλαστός συμψηφισμός της επέτρεπε να κρύβει έσοδα και να μην πληρώνει φόρους και ΦΠΑ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΔΟΕ γι’ αυτή και μόνο την έκδοση των πιστωτικών τιμολογίων για εργασίες που δεν έγιναν ποτέ η γερμανική HDW έπρεπε να καταβάλλει πάνω από 100 εκατ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο.

Επί πλέον οπως γράφουν χαρακτηριστικά στο πόρισμά τους οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ διαπίστωσαν έκδοση εικονικών τιμολογίων από επιχειρήσεις που εδρεύουν στα νησιά Κουρακάο, Ολλανδικές Αντίλλες, Λιβερία και Κύπρο προς τα Ελληνικά Ναυπηγεία, ύψους εκατομμυρίων ευρώ για παροχή ανύπαρκτων υπηρεσιών και κινήσεις ποσών εκατομμυρίων ευρώ από τα Ναυπηγεία μέσω offshore εταιριών που κατέληγαν σε φυσικά πρόσωπα εκτός Ελλάδος .


Αξιοσημείωτο είναι ότι ο ανωτέρω φορολογικός έλεγχος του ΣΔΟΕ τελείωσε το 2011 και αν δεν υπήρχε η τροπολογία η γερμανική εταιρία θα πλήρωνε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ φόρους και πρόστιμα στο ελληνικό δημόσιο. Τελικά δεν χρειάστηκε γιατί πέρασε στην Ελληνική Βουλή η τροπολογία με την οποία δεν λαμβάνεται υπ όψιν φορολογικός έλεγχος του ΣΔΟΕ το 2011 αλλά εκείνος που διενεργήθηκε από το ΔΕΚ Αθηνών και ολοκληρώθηκε στις 21-10-2010.


Συμπερασματικά η υπόθεση της προμήθειας από το Ελληνικό κράτος των υποβρυχίων Τ-214 και εκσυγχρονισμού των Τ-209 και η λειτουργία των Ναυπηγείων είναι ένα σκάνδαλο διαρκείας που δεν αφορά μόνο τις μίζες σε πολιτικά και μη πρόσωπα αλλά συνδέεται με προκλητικές πολιτικές αποφάσεις συμφωνίες και νόμους κυβερνήσεων και υπουργών που κάλυψαν παρανομίες και προσέφεραν δισεκατομμύρια ευρώ σε πολυεθνικές εταιρείες χωρίς κατασκευαστικό έργο και καμμία εγγύηση κάνοντας πειραματόζωο το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

*Ο Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος είναι Ταξίαρχος(ε.α).
Αναλυτής Αμυντικών Θεμάτων

ΜΑ
Διεθνείς Σχέσεις –Phd. Επιχειρησιακή Οργάνωση. 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια υβριστικά δεν θα δημοσιεύονται